faq om elbiler

FAQ om elbiler

Her i vores FAQ om elbiler kan du få svar på de hyppigst stillede spørgsmål om elbiler. 

FAQ om Elbiler

Lader du bare via din almindelige el-aftale, følger opladningsprisen naturligvis din almindelige elpris. Kender du ikke lige den, kan du som en grov tommelfingerregel regne med 2 kr. pr. kWh. Har din elbil et 50 kWh-batteri, vil en fuld opladning altså koste 100 kr.

Du kan også have en abonnementsløsning gennem Clever, E.ON eller andre. Her vil din pris naturligvis afhænge af din abonnementsaftale samt af, om abonnementet er med fast pris eller forbrugsafhængigt. Se mere hos Clever eller E.ON.  

Når du lader via en af en opstillet ladestander til elbil, afhænger din pris helt af din abonnementsaftale og -type. Nogle vælger en fastpris-aftale, hvor du betaler en fast abonnementspris pr. måned uafhængigt af dit forbrug. Andre vælger en forbrugsbaseret løsning. Hvad der bedst kan betale sig, afhænger helt af dit forbrug og kørselsmønster. 

Tjek priserne hos eksempelvis Clever og E.ON.

Der er mange forhold at tage højde for, hvis du vil kende dine totale omkostninger ved at køre elbil:

Indkøbspris/leasingpris, afskrivning, forbrug, service og vedligeholdelse, elpris/abonnement, forsikring og meget mere. Kontakt os gerne for hjælp til at opstille et budget. FDM har regnet på en fabriksny Hyundai Kona Electric og er kommet frem til en kilometerpris på 3,02 kr. ved 20.000 km/år i 5 år (ved køb på fuld afgift).

Men det afhænger naturligvis fuldstændigt af bilen og forholdene. Kontakt os gerne for at blive klogere på omkostninger på netop din drømme-elbil. 

Hvor langt kan man køre i en elbil på en opladning? En elbils rækkevidde afhænger fuldstændigt af bil, batteristørrelse, kørestil, kørselsmønster, temperatur mm. Men ifølge de officielle opgørelser kører elbilerne fra ca. 200 km. og helt op til over 600 km. på en opladning. 

Typisk vil du ikke helt kunne opnå den samme rækkevidde i praksis, så træk gerne 10-20% fra for et mere realistisk billede.

Som med alt andet afhænger det naturligvis af individuelle behov og økonomi.

Pt. er Porsches Taycan noget af det ypperste, der er set inden for serieproducerede elbiler.

Komforten er i top. Pladsen i kabinen er god. Og præstationerne er bestemt Porsche-emblemet værdige. Den hurtigste variant Taycan Turbo S yder op til 560 kW svarende til 761 hk, hvilket sender den fra 0-100 km/t på svimlende 2,8 sek, mens rækkevidden er op mod 500 km (dog ikke ved topfart 😉).

Dét er en hurtig elbil.   

Det er et ekstremt omdiskuteret emne, som der ikke findes et enkelt svar på. Elbilens lokale udledning af CO2 og partikler er jo lig 0. Så den faktiske udledning afhænger af, hvordan strømmen er produceret. Derudover skal der bl.a. tages højde for den miljøbelastning, der er forbundet med udvinding af råstoffer til brug i batteriet, selve batteri-produktionen og ikke mindst bortskaffelse af det udtjente batteri ved skrotning.

Denne opgørelse giver dog en indikation af svaret:

Leasing af elbil

Kilde: FDM 

Elbiler sviner også – bare på en anden måde. Men der er ingen lokal udledning fra en elbil, og kommer den anvendte strøm fra vedvarende energikilder, er klima- og miljøbelastningen samlet set sandsynligvis lavere. 

Dog skal der også tages højde for bl.a. batterifremstilling og -bortskaffelse i det samlede regnskab.  

Som på alle andre biler afhænger det naturligvis helt af modellen. Generelt set kan du dog forvente lavere løbende vedligeholdelsesudgifter på en elbil sammenlignet med en fossilbil. Det skyldes primært, at hele motor og drivlinjen i en elbil er en betydeligt simplere konstruktion med færre bevægelige dele og dermed færre komponenter, som bliver slidt og kan gå i stykker.

Kører du elbilen efter hensigten med motorbremsning til regenerering og dermed begrænset brug af bremserne, kan du desuden forvente mindre slid på bremserne og dermed køre længere mellem bremseskift. Dækkene bliver naturligvis slidt på samme måde som i en fossilbil – muligvis endda lidt mere grundet den højere vægt.

Mange er tilbageholdende med at vælge en elbil af frygt for elbilens batterilevetid. På en ny elbil er batteriet typisk designet til at kunne holde hele bilens levetid, så det bør ikke længere afholde dig. Mange producenter stiller garanti om eks. max. 20% reduktion af batterikapaciteten over de første 8 år. Batteriets levetid bør derfor i udgangspunktet heller ikke afholde dig fra at vælge en brugt elbil.

Nogle modeller er desuden udstyret med en delvis udskiftelig batteripakke, som giver mulighed for blot at udskifte de nedslidte battericeller og altså ikke hele batteriet.

Der findes elbiler, som kan fås med anhængertræk. Men det er rigtigt, at anhængertræk ikke er en mulighed på flere modeller. Det skyldes primært, at elbiler fortsat er et relativt nyt marked med et begrænset udvalg. 

Et anhængertræk kræver en særlig typegodkendelse, og denne har producenterne endnu kun i begrænset omfang prioriteret at leve op til på de lancerede biler. 

Det skyldes altså ikke, at elmotoren ikke har kræfter til at trække en trailer, campingvogn el.lign. 

Har du spørgsmål til valg af din næste elbil?

Vores leasingrådgivere sidder klar til at hjælpe dig. 

Casper Lundmose

Casper Lundmose

Leasingrådgiver

Kim<br> Sørensen

Kim
Sørensen

Leasingrådgiver

Michael Johansen

Michael Johansen

Salgsdirektør

Seneste nyt fra bloggen