elbil IAA 2019 blå Alpina

Elbil, elbil, elbil på årets IAA

Visionære koncepter og masser af hybrid- og elbiler. Flexto har været på Europas største bilmesse, IAA, i Frankfurt. Se billederne og læs vores reaktioner i dette blogindlæg

Visionære konceptkøretøjer. Elektromobilitet. Alternative fremdriftsmidler. Smarte byer og virtual reality. Elbiler. Hybridbiler. Brintbiler. Computere. Sensorer. Kameraer.

Det er meget fint og sikkert rigtigt spændende alt sammen. Men i Flexto går vi så åbenbart med blød hat. Og ryger pibe.

Med andre ord: Vi er ægte, gammeldags bil-nostalgikere. Fos os er der endnu ikke nogen smart, ny teknologi, der kan erstatte synet af en fed slæde, lyden af en ægte V8’er og følelsen af at lægge hænderne på et lækkert læderrat og (selv !!!) smide en veldrejet firehjulet rundt på landevejen.

Vi har ladet mikrofonen gå på omgang. Læs reaktionerne og se billederne fra årets IAA i Frankfurt.

Kim Sørensen, salgskonsulent:

“Den største nyhed for mig var BMW’s Concept 4. Den nyreformede frontgrill er voldsom og deler vandene. Jeg ved heller ikke helt, hvad jeg skal mene om den. Men derudover er bilen bare super flot at se på. Alle de klassiske BMW-dyder er i spil og samlet i denne smukke konceptbil. Den er fræk, dristig og sporty men samtidigt elegant og skriger ægte BMW. Så kan man bare håbe, den ikke bliver en elbil”. 

Casper Lundmose, salgskonsulent: 

“Hallen med alle vintagebilerne var bare fed. Der var for meget el i det andet. Jeg kan godt lide det lidt mere analoge og ægte. De her gamle biler, de taler simpelthen til mig på en helt anden måde. Man bliver sgu lidt blød i knæene, når man falder over en velholdt og lækker Ferrari Daytona fra start-70’erne” (den gule nedenfor).

Margrethe Brandt, direktør og indehaver:

“Jeg gik hjem med fornemmelsen af, at vi står i et vadested bilteknologisk set. Alle mærkerne kommer med nye elbiler, og jeg er bare stadig ikke overbevist om, at det er fremtidens fremdriftsteknologi. På flere områder står elbilerne i direkte modsætning til alt det, vi har arbejdet henimod gennem så mange år, hvad angår konstruktion, vægt mm. At vi skal til at smide 800 kg. batterier i alle biler, forekommer simpelthen bare så tåbeligt, når vi har gjort så meget for at gøre bilerne lettere og stivere.

Jeg medgiver, at elbilerne kan noget sjovt. De er ekstremt hurtige på de første meter i hvert fald, og de forurener ikke lige på vejen. Men jeg frygter bare, at det viser sig at være en kæmpe gaffatape-løsning”. 

Det er ærgerligt, at der ikke bliver forsket mere i forskellige teknologier, i stedet for at alle blindt følger den politiske stemning og designer elbiler, som virker som en midlertidig løsning”

Nedenfor ser du et udpluk af de mange hybrid- og elbiler samt en enkelt brintbil fra BMW: 

Daniel Mikkelsen, salgskonsulent:

“Det var mit første år på IAA. Jeg er jo Mercedes-mand, og jeg var DYBT fascineret over hele deres opsætning. Det er som at træde ind i et megacenter, hvor ALT omhandler Mercedes. Meget imponerende.

Generelt var der meget fokus på el-bilerne, samt konceptudviklede, selvkørende biler, hvilket jeg var frustreret over. I en tid som denne, er det selvfølgelig en hård holdning at have til sådan et følsomt emne. Som Margrethe også nævner, står vi lidt i et vadested, hvad driftsmiddel angår, og det er godt at se, at der bliver eksperimenteret så meget. Fremstillingen af litium-batterier og hele teknologien til el-bilen er bare ikke, hvor den skal være endnu. Hvis man skal have de grønne briller på, er jeg stor fan af hybridteknologierne, som også vinder stort frem.

Hvad biler generelt angår, er jeg nok af den gamle skole, hvilket er en smule frustrerende i en tid som denne. I dag omhandler meget elbiler, der ingen lyd har, og selvkørende biler, som automatiserer alt for meget for os mennesker.
Så var det godt, man kunne gå tilbage i tiden ved udstillingen med gamle biler og få udlignet den frustration, man havde opbygget over ”fremtiden”.

Se billeder fra Mercedes-standen herunder:

Michael Johansen, salgsdirektør:

“Noget af det mest interessante ved årets IAA var, at flere store mærker – især de VW-ejede – slog meget på elbilerne. Man kan ikke lade være at tænke, om de forsøger at kompensere for den diesel-skandale, de var igennem for nogle år siden, og som de nok fortsat kæmper med efterdønningerne af.

Jeg tror personligt, at elbilerne er en overgangsfase, inden de store bruger mere energi på hybridbiler. Den rene elbils-teknologi er simpelthen for sårbar, og jeg har svært ved at se, at de rene elbiler nogensinde skal blive bæredygtige – hverken økonomisk eller klima- og miljømæssigt. Der er simpelthen for mange udfordringer forbundet med dem. Hybridbilerne, derimod, tror jeg der er mere perspektiv i.

Hvis jeg skulle fremhæve en særlig bil på årets udstilling, så er det Lamborghini SIAN. Den bil er simpelthen bare gudesmuk. Jeg har selv tidligere kørt en Lamborghini Aventador, som må betragtes som forgængeren til SIAN’en, og det var den mest sindssyge bil, jeg nogensinde har kørt. Så jeg kunne virkelig godt tænke mig at komme ud at køre i SIAN’en. Den er bare indbegrebet af rigtig supersportsvogn”

Lamborghini SIAN (hvad mon den koster at flexlease?):

Nå ja, til sidst skal du naturligvis ikke snydes for nogle billeder af de mere eller mindre vanvittige konceptbiler, vi indledte denne tekst med (hvis du altså er til den slags, tsk… 😉 )

Var du med selv på messen?

Hvad mener du om konceptbilerne i billedarkivet her? Og hvilken fremdriftsteknologi tror du mest på i fremtiden? Smid dit svar i kommentarfeltet herunder.

Del dette blogindlæg

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Hop ind!

Flextos nyhedsbrev indeholder fede biler, gode tilbud og masser af tips og leasingtricks.

Skriv dig op nu

Vi bruger cookies til at indsamle anonyme data om vores besøgende for at optimere hjemmesiden. Ved fortsat at anvende siden accepterer du vores cookie- privatlivspolitik.