leasingtilbud

Det billigste leasingtilbud er sjældent det billigste

Af og til får vi besked fra kunder, der har fået et godt tilbud fra et andet selskab og ønsker at skifte. 

Det er altid ærgerligt, når kunder ønsker at skifte til en konkurrent. Men finder man en bedre løsning, skal man naturligvis slå til.

Ofte vælger vi dog at sætte lidt tid af til at studere kundens måske kommende leasingselskab. Og ofte ser vi altså, at selskabet stort set ingen indtjening har, samt at de operer med en næsten ikke-eksisterende egenkapital.

Med andre ord er de meget udsatte, og nogle få og relativt små, uventede ekstraregninger vil muligvis kunne få selskabet til at kollapse. Konsekvensen af et sådant kollaps har historien vist flere eksempler på:

Kunden risikerer at miste både bilen og udbetalingen på den, fordi bilen er leasingselskabets ejendom, og kurator inddrager, hvad han kan, med henblik på at sikre konkursboet bedst muligt.

Og når vi så meddeler kunden, at skiftet vil indebære en risiko, som på ingen måde kan stå mål med den minimale besparelse, der evt. måtte være på selve leasingaftalen, vælger de ofte at genoverveje beslutningen. Og det er vi naturligvis glade for. 

For os handler det ikke om, at vi vil holde på kunderne, hvis de gerne vil noget andet.

Det handler om, at vi gerne vil yde en professionel og ordentlig rådgivning, så kunderne ikke havner i kedelige situationer.   

Sagerne bekræfter os i, at det billigste leasingtilbud sjældent er det billigste, når alt kommer til alt.

Ét er, hvad selve tallene i tilbuddet indikerer. Noget andet er alle de forhold, du ikke kan læse ud af en udbetaling og en månedlig ydelse:

  • Er leasingselskabet veldrevet og økonomisk velkonsolideret?
    Hvis det pludseligt må lukke, risikerer du at stå uden bil og med et 5-cifret tab
  • Er alle udgifter regnet ind i det nye leasingtilbud?
    En del selskaber vælger at annoncere bilerne uden hjemtagelse, indregistrering, toldsyn, klargøring, administration mv. Det får bilerne til at fremstå billigere, end de reelt er.
  • Er restværdien realistisk?
    Mange sætter (bevidst eller ubevidst) restværdien urealistisk højt. Det får bilen til at fremstå billig, men regningen kommer bare ved kontraktudløb.
  • Får du en ordentlig og reel rådgivning om valg af leasingbil?
    Mange leasingselskaber er mere optagede af at få langet en bil over disken end af at sikre dig den bedst mulige aftale. Med flexleasing skal du (medmindre andet er aftalt) selv sælge bilen efter endt leasing. Og har du valgt (eller er blevet påduttet) en mindre attraktiv bil, får du en dårligere salgspris.
  • Får du reel rådgivning om valg af leasingform?
    Det er eksempelvis ikke givet, at erhvervsleasing er den bedste løsning, selvom du har egen virksomhed eller er ansat med mulighed for firmabil. Og det er – modsat hvad mange fortæller – heller ikke givet, at en splitleasingaftale er altid er en fordel. Splitleasing er en fin løsning for nogle, men det er langt fra noget for alle.

 

Der er altså mange forhold at være opmærksom på, når man vælger leasingpartner.

I virkeligheden er det slet ikke rimeligt at bede kunderne om at kunne forholde sig til dem alle.

Derfor er mavefornemmelsen og din sunde fornuft et godt sted at starte. 

Vil du vide mere har vi samlet en række gode råd til valg af leasingselskab her.

Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til ovenstående eller til flexleasing i øvrigt.

 

Del dette blogindlæg

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Læs også...

leasing

Leasing kræver kompetencer

Det seneste års tid har budt på flere møgsager i leasingbranchen. Sager med (også store) leasingselskaber, der tilsyneladende engagerer sig i lyssky aktiviteter, har rod

Læs mere »

Hop ind!

Flextos nyhedsbrev indeholder fede biler, gode tilbud og masser af tips og leasingtricks. 

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik. 

Skriv dig op nu.