Aarsberetning-2020-forord-scaled

Årsberetning 2020 for Flexto A/S – mere relevant end nogensinde at læse sit leasingselskabs regnskabstal

Økonomi & Administration

Flexto viden – 3. May 2021

Mere relevant end nogensinde at læse sit leasingselskabs regnskabstal

Som leasingselskab har det aldrig været mere relevant at udgive en årsrapport. Og for dig som kunde har det aldrig være vigtigere at studere dit leasingselskabs regnskabstal og kapitalforhold, inden du skriver under på en leasingaftale.

Regnskabstallene fortæller nemlig en hel del mere end blot, om der er overskud eller underskud i et givent regnskabsår. De fortæller bl.a., om selskabet er robust og har været i stand til og villig til at ruste sig til dårlige tider. Det er vigtigt for dig som leasingtager, for går leasingselskabet konkurs, risikerer du at miste bilen og din 5-6-cifrede udbetaling på den, når kurator skal gøre konkursboet op.

Vi har desværre igen over det seneste års tid set en række eksempler på, at både små og store leasingselskaber relativt pludseligt har måttet dreje nøglen om som følge af dårlig økonomi og uorden i de økonomiske og regnskabsmæssige forhold.

Vi kan se tilbage på et regnskabsår, hvor Corona-pandemien har hærget, og hvor mange virksomheder har været og er presset til det yderste. Som et leasingselskab, hvor det meste i forvejen foregår digitalt og 1-til-1, og som derfor ikke har været nedlukket, har vi været forskånet for de værste udsving, men det vil naturligvis være tåbeligt at påstå, at vi er gået fri.

Vi har netop rustet os, så vi kan håndtere evt. nedgang, ligesom vi er mindre sårbare end mange andre, eftersom vi ikke har omkostningerne på et stort showroom og et stort antal lagerbiler, som skal forrentes og bare står og taber værdi, hvis kunderne udebliver.

Disse forhold i kombination med en stor og trofast kundeskare betyder, at vi kommer ud af regnskabsåret med et positivt og ganske pænt resultat i et vanskeligt år.

Når vi opfordrer dig til at kigge i dit evt. kommende leasingselskabs regnskabstal, må vi naturligvis selv gå foran og fremlægge vores tal. Derfor denne årsberetning fra os.

Vi håber, du har lyst til at kigge ind i vores virkelighed og læse vores bud på, hvad der rører sig inden for leasingverdenen, herunder nye afgiftsregler og sager i leasingbranchen.

Rigtig god læselyst!

Læs næste indlæg i årsberetningen 2020
“Sådan tjekker du let et selskabs regnskaber og kapitalforhold”

Spørgsmål?