3 fejlantagelser om flexleasing

3 fejlantagelser om flexleasing

Er du godt og grundigt forvirret over alle de forskellige finansieringsmuligheder ved bilkøb, herunder flexleasing? Så er du ikke den eneste. Her er 3 fejlantagelser om flexleasing

Det er dyrt at være bilejer i Danmark.

Derfor er der grund til at se sig godt for, inden man vælger finansieringsform til sit bilforhold.

Er du godt og grundigt forvirret over alle de forskellige finansieringsmuligheder, herunder flexleasing? Så er du tilsyneladende ikke den eneste.

I Jyllands-Postens ”Biler”-sektion fredag d- 29/3 2019 kunne man møde en BMW-ejer, der har flexleaset sin drømmebil – en fin 328 GT til omtrent 1 mio. fra ny og på fuld afgift – og efter 12 måneder besluttet at købe den frem for at forlænge sin leasingkontrakt.

Det er glædeligt, at manden har fundet den løsning, der er den rette for ham. Men artiklen præsenterer desværre mindst tre fejlantagelser om flexleasing versus køb på fuld afgift via banken. 

 

Fejlantagelse om flexleasing 1: Risikoen for dyre reparationer gør det mere fordelagtigt at eje frem for at flexlease

Forkert!

Det er rigtigt, at du ved flexleasing selv står for eventuelle reparationer i modsætning til visse andre leasingformer. Men akkurat det samme gør sig jo gældende, hvis du går i banken for at købe din bil. Ved flexleasing kan du naturligvis også frit vælge, hvilket værksted, du ønsker at benytte. Så der er ingen forskel!

 

Fejlantagelse om flexleasing 2: Flexleasing er et fordyrende led (i modsætning til banken, forstås)

Forkert!

For det første: Banken vil også gerne tjene penge, så der er ikke færre led i ligningen ved at finansiere i banken frem for via et leasingselskab – og flexleasing er i virkeligheden blot en alternativ finansieringsform.

For det andet: Selvom bankens rente muligvis er lav, betaler manden fortsat store summer til forrentning af så dyr en bil. Ved flexleasing forrentes bilen uden afgift, således at renteudgifterne bliver betydeligt lavere. 

 

Fejlantagelse om flexleasing 3: Bankfinansiering fra dag ét ville have været billigere

Sandsynligvis også forkert.

Faktum er, at mens den glade BMW-ejer har flexleaset sin bil, er der sket to afgiftsnedsættelser, hvilket ville have givet et stort tab på bilens værdi, hvis den var blevet købt på fuld afgift. Dette tab har han undgået, fordi han i perioden kun har betalt forholdsmæssig afgift. Politisk drøftes yderligere afgiftsnedsættelser, så der er ingen sikkerhed for, at biler på fuld afgift ikke vil miste endnu mere værdi fremadrettet – jo dyrere bil, des større tab.

Af artiklen fremgår det desuden, at BMW-ejerens månedlige ydelse er reduceret med 1000 kr. efter at have købt bilen. Det ville have klædt avisen at oplyse lånets løbetid, således at man rent faktisk havde en chance for at sammenligne de to regnestykker. 

 

Hvornår bør du overveje at flexlease?

Bottom line er, at der ikke findes et endegyldigt svar på, hvad der bedst kan betale sig. Men som tommelfingerregel er flexleasing ofte et fornuftigt valgt, hvis du:

  • Kigger efter en premiumbil med stor motor og meget udstyr
  • Gerne køber brugt
  • Skifter bil ofte
  • Gerne vil have en speciel bil (4×4, cabriolet, sportsbil o.lign.)

 Har du også svært ved at finde rundt i leasingjunglen, kan vi anbefale dig at læse vores FAQ om flexleasing.

 Artiklen fra JP kan læses her (dog kun for abonnenter)

Har du spørgsmål til flexleasing, så tøv ikke med at kontakte os

Del dette blogindlæg

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Hop ind!

Flextos nyhedsbrev indeholder fede biler, gode tilbud og masser af tips og leasingtricks.

Skriv dig op nu

Vi bruger cookies til at indsamle anonyme data om vores besøgende for at optimere hjemmesiden. Ved fortsat at anvende siden accepterer du vores cookie- privatlivspolitik.